EM, OTR, MPT pneumatiky

Montáž a demontáž EM/OTR/MPT

Tato činnost může být bez použití odborného nářadí nebezpečná a doporučujeme provádět montáž a demontáž pouze v odborném servisu nebo kvalifikovaným personálem!

Montáž

  • kompatibilita ráfku pneumatiky (event. duše)
  • vhodnost pneumatiky a ráfku na daný stroj (popř. schváleným výrobcem)
  • pneumatika i ráfek musí být vždy nepoškozené a čisté
  • vizuální kontrola ráfku a pneumatiky z obou stran, kontrola neporušenosti patky pneumatiky a hrany ráfku
  • použijte vždy nový ventil
  • při montáži používejte jen doporučený a vhodný lubrikant, nikdy ne na bázi silikonu a benzínu
  • doporučujeme vertikální montáž z důvodu vizuální kontroly dosednutí patek
  1. montáž provádíme po nasazení pneumatiky v přímé linii proti ventilu za postupného otáčení pneumatiky převlékáme první patku přes lem ráfku
  2. vložíme duši (do dušových pneumatik), zajistíme ventil pojistným kroužkem a nasadíme druhou patku stejným způsobem
  3. postupně hustíme a vizuálně se přesvědčíme o usednutí obou patek na ráfek, případně zkontrolujeme správné uložení duše a vložek v ráfku (duše ani vložka nejsou uskřípnuty mezi patkou a ráfkem)
  4. v případě, že patky nedosednou nebo je uskřípnutá duše nebo patka odpusťte vzduch, použijte lubrikant na třecí plochy a celý postup opakujte
  5. kontrola smontování ventilu a dohuštění na potřebný tlak (viz doporučené huštění)
  6. kontrola ventilu a celého kompletu na stroji (kontrola volného pohybu kompletu vůči brzdám a jiných mechanických částí)

PŘI MONTÁŽI NIKDY NEPŘEKRAČUJTE TLAK 2,5 Bar A MONTÁŽ PROVÁDĚJTE V BEZPEČNOSTNÍ KLECI. PŘI MONTÁŽI DODRŽUJTE PRAVIDLA STANOVENÁ PRO BEZPEČNOST PRÁCE NA PRACOVIŠTI

Demontáž

Demontáž se provádí pouze po maximálním odpuštění tlaku z pneumatiky. Tato činnost může být bez použití odborného nářadí nebezpečná a doporučujeme provádět demontáž pouze v odborném servisu nebo kvalifikovaným personálem!
PŘI DEMONTÁŽI DODRŽUJTE PRAVIDLA STANOVENÁ PRO BEZPEČNOST PRÁCE NA PRACOVIŠTI.

Používání a údržba

1) Skladování

  • skladujte pneumatiky v čistotě, suchu mimo zdroj přímého tepla, světla a organických rozpouštědel, mimo dosahu těkavých látek, tuků a kyselin
  • pneumatiky skladujte ve vertikální poloze (max. 6 měsíců), bočnice dezénu se kopírují – zub proti zubu
  • při skladování kompletů snižte hustící tlak na cca 70% doporučeného huštění
  • zamezte přímému kontaktu pneumatik se zemí

2) Používání pneumatik

  • používejte vždy vhodné pneumatiky na daný typ stroje (pozor na záměnu identického rozměru a dezénu, ale rozdílné nosnosti)
  • pneumatiky hustíme vždy podle technické dokumentace daného stroje - pozor na údaje zatížení (nosnost) x rychlost x terén

Podhuštění pneumatiky – nerovnoměrné sjíždění dezénu, možné poškození duše, vložek nebo límců pneumatiky
Přehuštění pneumatiky – nerovnoměrné sjíždění dezénu, zvýšení možnosti průrazů, změna v technických vlastnostech pracovního stroje

3 ) Oprava pneumatik

Doporučujeme provádět opravy pouze v autorizovaných servisech nebo proškoleným a kvalifikovaným personálem.

4) Prevence a kontrola pneumatik

  • pravidelná kontrola hustícího tlaku
  • zamezení kontaktu s chemikáliemi
  • pravidelná vizuální kontrola možného poškození
  • dodržování limitů maximální nosnosti
  • používejte pracovní stroj jen k účelům určených výrobcem

Technické členění EM/OTR/MPT pneumatik

  • pneumatiky jsou typu „L" a typu „E"
  • rozlišovací kódy, typy a hloubky dezénu u pneumatik typu „E" a „L" (uvedeno na bočnici pneumatiky)

Pneumatiky typu „L"

se používají na všechny typy kolových nakladačů a buldozerů
extrémně masivní konstrukce, limitace nízké rychlosti provozu/pracovní vzdálenost (velmi nízká rychlost a pracovní vzdálenost)

Kód rozlišení: L-2, L-3, L-4, L-5

L-2: záběrový dezén s maximální trakcí v písku a měkkém povrchu, standardní hloubka dezénu
L-3: záběrový dezén s velmi dobrými trakčními vlastnostmi a odolností pro kamenitý a tvrdý povrch, určeno pro běžnou činnost nakladačů, standardní hloubka dezénu
L-4: hluboký atrakční dezén se zvýšenou odolností a životností na odolném a silně kamenitém povrchu, hloubka dezénu 150%
L-5: extra hluboký dezén pro silně kamenitý povrch s velmi vysokou odolností a životností proti průrazům, hloubka dezénu 250%

Porovnání trakce L-2, L-3, L-4, L-5 viz tabulka

 

Záběr

Odolnost proti 

Opotřebení

Poměr zaplnění

 

 

průrazu

běhounu

běhounu

L-2

120

90

90

1:01

L-3

100

100

100

1:02

L-4

90

110

110

1:03

L-5

80

120

110

1:03


Pneumatiky Typu „E“

  • se používají k přepravě materiálu mimo běžné komunikace na nerovném a nezpevněném povrchu
  • konstrukce umožňuje rychlost pracovního stroje až 50 km/hod v závislosti na zatížení, manipulační dosah až 8 km (50/50 – naložený, prázdný
  • použití: pracovní stroje typu Dumper, kloubový Dumper, Grader, Skreiper

Kód rozlišení: E-2, E-3, E-4

E-2: standardní záběrový dezén se standardní hloubkou dezénu
E-3: záběrový dezén pro kamenitý povrch se standardní hloubkou dezénu
E-4: hluboký dezén pro kamenitý povrch s hloubkou dezénu 150%

Hustící tlak pneumatik EM/OTR/MPT

  • maximální zatížení každé pneumatiky/zjištěná hmotnost včetně nákladu/počet pneumatik
  • určení hustícího tlaku – závislost na nosnosti a rychlosti

Pozor:

  • maximální zatížení přední osy - celková hmotnost nezatíženého stroje + hmotnost překlápějícího se stroje (uváděno výrobcem) při pracovní činnosti nakládací lžíce
  • maximální zatížení zadní osy - použijte hodnoty výrobce