Agro pneu
k pokladně
např.11,2-24 hledejte jako 11224
EM, OTR, MPT pneumatiky
Montáž a demontáž EM/OTR/MPT
Tato činnost může být bez použití odborného nářadí nebezpečná a doporučujeme provádět montáž a demontáž pouze v odborném servisu nebo kvalifikovaným personálem!
Montáž
- kompatibilita ráfku pneumatiky (event. duše)
- vhodnost pneumatiky a ráfku na daný stroj (popř. schváleným výrobcem)
- pneumatika i ráfek musí být vždy nepoškozené a čisté
- vizuální kontrola ráfku a pneumatiky z obou stran, kontrola neporušenosti patky pneumatiky a hrany ráfku
- použijte vždy nový ventil
- při montáži používejte jen doporučený a vhodný lubrikant, nikdy ne na bázi silikonu a benzínu
- doporučujeme vertikální montáž z důvodu vizuální kontroly dosednutí patek
- montáž provádíme po nasazení pneumatiky v přímé linii proti ventilu za postupného otáčení pneumatiky převlékáme první patku přes lem ráfku
- vložíme duši (do dušových pneumatik), zajistíme ventil pojistným kroužkem a nasadíme druhou patku stejným způsobem
- postupně hustíme a vizuálně se přesvědčíme o usednutí obou patek na ráfek, případně zkontrolujeme správné uložení duše a vložek v ráfku (duše ani vložka nejsou uskřípnuty mezi patkou a ráfkem)
- v případě, že patky nedosednou nebo je uskřípnutá duše nebo patka odpusťte vzduch, použijte lubrikant na třecí plochy a celý postup opakujte
- kontrola smontování ventilu a dohuštění na potřebný tlak (viz doporučené huštění)
- kontrola ventilu a celého kompletu na stroji (kontrola volného pohybu kompletu vůči brzdám a jiných mechanických částí)
PŘI MONTÁŽI NIKDY NEPŘEKRAČUJTE TLAK 2,5 Bar A MONTÁŽ PROVÁDĚJTE V BEZPEČNOSTNÍ KLECI. PŘI MONTÁŽI DODRŽUJTE PRAVIDLA STANOVENÁ PRO BEZPEČNOST PRÁCE NA PRACOVIŠTI
Demontáž
Demontáž se provádí pouze po maximálním odpuštění tlaku z pneumatiky. Tato činnost může být bez použití odborného nářadí nebezpečná a doporučujeme provádět demontáž pouze v odborném servisu nebo kvalifikovaným personálem!
PŘI DEMONTÁŽI DODRŽUJTE PRAVIDLA STANOVENÁ PRO BEZPEČNOST PRÁCE NA PRACOVIŠTI.
Používání a údržba
1) Skladování
- skladujte pneumatiky v čistotě, suchu mimo zdroj přímého tepla, světla a organických rozpouštědel, mimo dosahu těkavých látek, tuků a kyselin
- pneumatiky skladujte ve vertikální poloze (max. 6 měsíců), bočnice dezénu se kopírují – zub proti zubu
- při skladování kompletů snižte hustící tlak na cca 70% doporučeného huštění
- zamezte přímému kontaktu pneumatik se zemí
2) Používání pneumatik
- používejte vždy vhodné pneumatiky na daný typ stroje (pozor na záměnu identického rozměru a dezénu, ale rozdílné nosnosti)
- pneumatiky hustíme vždy podle technické dokumentace daného stroje - pozor na údaje zatížení (nosnost) x rychlost x terén
Podhuštění pneumatiky – nerovnoměrné sjíždění dezénu, možné poškození duše, vložek nebo límců pneumatiky
Přehuštění pneumatiky – nerovnoměrné sjíždění dezénu, zvýšení možnosti průrazů, změna v technických vlastnostech pracovního stroje
3 ) Oprava pneumatik
Doporučujeme provádět opravy pouze v autorizovaných servisech nebo proškoleným a kvalifikovaným personálem.
4) Prevence a kontrola pneumatik
- pravidelná kontrola hustícího tlaku
- zamezení kontaktu s chemikáliemi
- pravidelná vizuální kontrola možného poškození
- dodržování limitů maximální nosnosti
- používejte pracovní stroj jen k účelům určených výrobcem
Technické členění EM/OTR/MPT pneumatik
- pneumatiky jsou typu „L" a typu „E"
- rozlišovací kódy, typy a hloubky dezénu u pneumatik typu „E" a „L" (uvedeno na bočnici pneumatiky)
Pneumatiky typu „L"
se používají na všechny typy kolových nakladačů a buldozerů
extrémně masivní konstrukce, limitace nízké rychlosti provozu/pracovní vzdálenost (velmi nízká rychlost a pracovní vzdálenost)
Kód rozlišení: L-2, L-3, L-4, L-5
L-2: záběrový dezén s maximální trakcí v písku a měkkém povrchu, standardní hloubka dezénu
L-3: záběrový dezén s velmi dobrými trakčními vlastnostmi a odolností pro kamenitý a tvrdý povrch, určeno pro běžnou činnost nakladačů, standardní hloubka dezénu
L-4: hluboký atrakční dezén se zvýšenou odolností a životností na odolném a silně kamenitém povrchu, hloubka dezénu 150%
L-5: extra hluboký dezén pro silně kamenitý povrch s velmi vysokou odolností a životností proti průrazům, hloubka dezénu 250%
Porovnání trakce L-2, L-3, L-4, L-5 viz tabulka
|
|
Záběr |
Odolnost proti |
Opotřebení |
Poměr zaplnění |
|
|
|
průrazu |
běhounu |
běhounu |
|
L-2 |
120 |
90 |
90 |
1:01 |
|
L-3 |
100 |
100 |
100 |
1:02 |
|
L-4 |
90 |
110 |
110 |
1:03 |
|
L-5 |
80 |
120 |
110 |
1:03 |
Pneumatiky Typu „E“
- se používají k přepravě materiálu mimo běžné komunikace na nerovném a nezpevněném povrchu
- konstrukce umožňuje rychlost pracovního stroje až 50 km/hod v závislosti na zatížení, manipulační dosah až 8 km (50/50 – naložený, prázdný
- použití: pracovní stroje typu Dumper, kloubový Dumper, Grader, Skreiper
Kód rozlišení: E-2, E-3, E-4
E-2: standardní záběrový dezén se standardní hloubkou dezénu
E-3: záběrový dezén pro kamenitý povrch se standardní hloubkou dezénu
E-4: hluboký dezén pro kamenitý povrch s hloubkou dezénu 150%
Hustící tlak pneumatik EM/OTR/MPT
- maximální zatížení každé pneumatiky/zjištěná hmotnost včetně nákladu/počet pneumatik
- určení hustícího tlaku – závislost na nosnosti a rychlosti
Pozor:
- maximální zatížení přední osy - celková hmotnost nezatíženého stroje + hmotnost překlápějícího se stroje (uváděno výrobcem) při pracovní činnosti nakládací lžíce
- maximální zatížení zadní osy - použijte hodnoty výrobce